. dEmi Masa

Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati
supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(Al-`Asr 103:1-3)



Saturday, February 14, 2009

015 Sampah

Kisah Asrama

Pada satu hari...warden kumpul semua pelajar asrama putera. Tujuannya, warden kata, asrama putera bersepah sangat. Sampah merata-rata. Kat dalam dorm, luar dorm, balkoni dorm, kat celah-celah tingkap, kat celah-celah pintu, kat atas lantai, kat coridor, kat tepi tong sampah pun banyak...semua banyak sampah. Asrama dah macam bukan asrama. Lalu warden tersebut membari tahu kami semua punca masalah tersebut. Akhirnya kami diberitahu, puncanya adalah kerana JIKA ADA TONG SAMPAH MAKA ADANYA SAMPAH. MAKNANYA JIKA TIADA TONG SAMPAH MAKA TIADALAH SAMPAH. Paham ke?! Tak pe. Buat-buat paham je. Jadi, mulai hari itu, Sebanyak 16 tong sampah bersaiz besar di 2 blok asrama putera di sekolah kami dibawa turun dan tidak dibenarkan menggunakannya. Jadi, kami semua diberi tips untuk menangani masalah sampah yang berkeliaran di asrama. Antaranya:
  • Jika anda ingin membuang sampah...maka 'buku'kan lah dulu niat anda yang mulia itu, kerana anda tidak mempunyai tong sampah lagi di asrama.
  • Anda boleh menggunakan cara (yang pertama) yang lebih arif, iaitu memasukkan sampah yang ingin dibuang oleh anda ke dalam poket anda sementara terjumpa mana-mana tong sampah yang berada di luar kawasan asrama.
  • Anda juga boleh membuang sampah dengan cara (yang kedua) yang lebih professional, iaitu membuang sampah ke dalam sebungkus plastik. Apabila sudah penuh, maka anda boleh membuangnya di rumah sampah ataupun tong sampah yang berada di rumah anda ketika mana anda balik suatu hari kelak.
Tuntasnya, hari ini kami dapat mempelajari suatu kaedah yang dapat menyelamatkan asrama daripada wabak sampah berkeliaran. Semoga, asrama yang aku cintai ini menjadi satu tempat yang selesa, tenteram lagi menyenangkan untuk meneruskan perjuanganku dalam menempuh Ujian SPM tak lama lagi.
MySpace