. dEmi Masa

Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati
supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(Al-`Asr 103:1-3)



Friday, May 29, 2009

024 meniti Lambaian Ka`bah

بسم الله الرحمن الرحيم

Aku lihat...
Jarum saat masih istiqamah bergerak sedikit-demi-sedikit membuka langkah membina jalan buat teman bergelar minit dan jam. Meskipun kecil tidak berdaya, pergerakannya amatlah bermakna Setiap tanggungjawab yang dilaksanakan amat sempurna. Tidak pernah menghadirkan rasa penat dan lelah didalam diri. Memaksa diri sehingga menjadi petunjuk diseluruh pelusuk bumi. Aku tenang memikirkannya.

Alhamdulillah, cuti ini amat bermakna bagi aku. Akhirnya masanya telah tiba. Aku dapat merasa bahawa lambaian Ka`abah itu benar-benar ditujukan khas buat aku dan sekeluarga. Alhamdulillah, atas limpah rezeki yang Kau kurniakan. Aku menuang harapan kepadaMu agar dapat menjejak bumi suci dengan selamatnya.

Doakan kami sekeluarga selamat perjalanan pergi balik dan mendapat umrah mabrur.

Saturday, May 23, 2009

023 Sahabat

Sahabat

Bermula dari sebuah pertemuan

Hadirnya bicara perkenalan

Saat itu

Nyalalah sebuah cahaya persahabatan

Mekar mewarnai kehidupan

Hari meniti hari

Cahaya persahabatan itu kian terang

Dalam menjalani perjuangan bersama

Cahaya itu kian indah dilihat

Seringkali juga kelihatan seperti bintang

Yang tidak kurang anggunnya berkelipan menerangi kegelapan

Tapi kadang-kala cahaya itu kian malap

Kehadiran duri ujian

Detik ini

Perlu dihadirkan rasa berhati-hati di hati

Bila-bila sahaja cahaya itu mungkin terpadam

Bisa mungkin cahaya itu terpadam sementara

Dan bisa mungkin terpadam untuk selamanya

Milik diri perlulah berjaga

Persahabatan yang dibina indah terselah

Sememangnya sukar untuk dicari

Sahabat Terima Kasih atas segalanya

Sering kau membawa aku jauh lari dari kegelapan

Meminpinku menemui kecerahan hidup

Sering kau mengajak diri memikir, mentafsir

Dalam diri menemui kesusahan

Kau hadir memberi pertolongan

Kau selit doa untukku dalam doamu

Kau membisik semangat untukku terus berdiri


Sahabat TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA


Friday, May 22, 2009

022 Selimut Rahmat-Nya

Sesungguhnya aku hanya mahu berlindung di dalam selimut Rahmat-Mu. Yang mampu mendinginkan akal fikiran serta tubuhku. Dan tak pernah sekali aku mahu keluar dari selimut itu kerana kesejukan diluar itu mampu menggoyahkan sarafku lalu aku cenderung ke arah kepanasan neraka-Mu.

Sunday, May 17, 2009

021 Bidadari & Penghuni Syurga

wahai kakakku

kenapakah lemah sungguh kaum hawa itu?

asyik berteman tangis dan sendu sahaja

wahai adikku

bukan wanita itu lemah dek kerana tangis dan sendunya

tetapi disitulah wahai adikku

kekuatan bisa meleburkan ego seorang lelaki

menjadi Izzah yang paling gah

bahkan lebih gah dari egonya seorang lelaki

kerana sendu rayunya

Musa A.S terselamat daripada kekejaman firaun

duhai adikku

lembut wanita itu bukan lemah

tetapi senjata

namun wahai kakakku

wanita itu fitnah dunia

pernahkah adikku dengar

pesanan Ilahi pada hambaNya?

wahai lelaki-lelaki yang beriman tundukkanlah pandanganmu dan tutuplah auratmu

cuba adik nilai

pada siapa terlebih dahulu Allah dahulukan pesanannya?

pada hamba yang bergelar Ar-rijal

kerana andai si lelaki menjaga pandangannya

maka tidak mungkin terlihat akan wanita yang menjadi fitnah pada dirinya

dan, tidaklah Allah lupakan pesanan buat wanita

bukan fitnah semata-mata jikalau Ar-rijal dan An-nisa` sama-sama mematuhi pesanan Ilahi itu

sesungguhnya wanita beriman yang solehah itu lebih baik dari ribuan lelaki yang soleh

tetapi kakakku

kenapa wanita itu menjadi peragaan?

tidakkah mereka merasa malu?

wahai adikku sayang

Al-haya`(sifat malu)

ada dalam diri setiap insan

wujudnya seiring dengan nafas insani

dan Al-haya` itulah pakaian iman

pada diri wanita itu indah Al-haya` sebagai pembenteng diri

namun

bila mana Al-haya` itu lebur

imannya runtuh

kenapa mereka merelakan diri menjadi peragaan?

kerena mereka sebenarnya paranoid

merasakan diri belum cukup menarik

mereka sebenarnya yang kalah dari segi psikologi

namun adikku

wanita solehah itu pasti melindungi diri mereka dari perbuatan murahan itu

wahai adikku

1001 keindahan penciptaan wanita

pandai-pandailah dikau memilih

antara permata dan debu-debu kilauan pasir

wahai adikku

janganlah adik gusar

tatkala tiada lelaki yang hadir memetikmu

dan jangan engkau sesekali merendahkan dirimu

menggugurkan diri..menyembah tanah...

sedangkan sebenarnya engkau telah Allah jadikan

begitu tinggi martabatmu..wahai adikku..





Thursday, May 7, 2009

020 Jangan Berhenti - Ruffedge

Sememangnya kita sering dilanda dengan pertanyaan, bagaimana untuk maju ke hadapan jika kita asyik duduk dalam kegelapan. Sememangnya akan ada yang iri hati dengan kita. Cuba menjatuhkan oh dengan harapan agar kita tidak kan bertemu kejayaan.

Pernah dulu ku rasakan hampir hilang semua. Bersaing dengan gelap kegagalan. Kecewa dan sedih jadi teman. Ku pasti inilah lumrah di dalam kehidupan. Menangis sebelum kita ke depan.


Tapi kini…

Ku rasakan bagaikan sinar yang terang dari langit yang dipancarkan ke bumi. Jauh daripada rasa sepi. Perasaan, inginku berpijak lebih tinggi dan meneruskan perjuangan ini. Janganlah kita berhenti di sini.

Sebenarnya diri kita mempunyai cita-cita. Jika putus asa maka takkan rasa bagaimana terangnya hidup bila berjaya. Kalau kita asyik terus mendengar kata yang tak tulus. harus kita ambil semua serius jika tidak masa depan kita kan terhapus.

Masih ada ruang kita bergerak bebas. Mencari-cari apa yang telah hilang. Oh kita ada bersama hingga kini. Tetap sabar, terima kasih semua….

Sunday, May 3, 2009

محاسبة چينت 019_Muhasabah Cinta by Edcoustic

Wahai...
Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan...
Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan...
Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

018 Palestine by Seven8Six

Liro Palestinen!
Free Palestine!




786 Palestine


first thing, the occupation started
Palestine, was left broken hearted
hands down, you won't believe the way they laid their wrath on her
six feet, under is where they left us
so bad, the way that they were killing us
too bad we're not afraid to die
when bombs fall from the sky

can't explain
i never thought that we were gonna lose so bad
they're all insane
there's got to be a way

how can we get back on track
now tell me how it's gonna be done
will we win or lose this one?
(don't care about the fact)
cuz they are in the lead
they say we all should be scared
Palestine will never be theirs

next thing, they're taking all our houses
Palestine, red from all the corpses
tough luck, they had to have the guns when all we have are rocks
all day, they're killing little babies
so we're, defending our families
they said that we were out of line
who's wrong, who's right this time?

can't explain
i never thought that we were gonna lose so bad
they're all insane
there's got to be a way

how can we get back on track
now tell me how it's gonna be done
will we win or lose this one?
(don't care about the fact)
cuz they are in the lead
they say we all should be scared
Palestine will never be theirs

Palestine, they need to get out
don't care about the fact it's all that
Islam, has blown out the doubt
there's no way for us to stop

Allah, stop all of the screaming
Allah, restore the one true dream
Palestine, it has to be the one to see
Islam will shine
no matter what they try to say
there's got to be a way

how can we get back on track
now tell me how it's gonna be done
will we win or lose this one?
(don't care about the fact)
cuz they are in the lead
they say we all should be scared
Palestine will never be theirs


Saturday, May 2, 2009

017 Photography

To the calon spm
spm da nak dekat!!
Baca blog baca gak.
Jangan sampai buku pun x pandang.
Takut jadik macam tuan nye blog.
Saje je bawak buku banyak-banyak balik rumah.
Pastu satu bende tak buat
Memang selalunya macam tuu.
Konon nak belajar...hmmm...harapan!
Nasihat sikit~

Dulu memang camtu...InsyaAllah aku akan berubah. Doa-doakan ya. Kerja sekolah cikgu bagi bnyak uh. Subjek BI. Cikgu nasihat kat budak yang buat Eksplorasi Alam Kerjaya untuk sekolah..."There is no kerjaya WITHOUT BERJAYA". Siapa suruh buat Eksplorasi Alam Kejadah tu sampai tak masuk kelas. Memang pedas kalau siapa yang makan cili tadi. And...kerja sekolah yang dia bagi kena siapkan gak walau apa cara pun.

Masuk cerita pasal
photography. Bidang photography ni aku baru je minat taun ni. Dulu bila aku snap gambar sesuatu rasa macam biasa je. Dulu...ayah aku pernah buat satu projek tentang photography...habis semua sampah merata-rata yang 'masyarakat yang tak bertaggungjawab' buang ayah aku snap. Dekat public phone la, kat bangku la, kat lantai la, macam-macam. Projek yang perlu ayah aku siapkan. Ape yang aku nampak...sampah. Tak lebih dan tak kurang dari tuu.

Bila usia dah melanjut, fikiran pun bertambah matang. Satu hari, pergi satu
camping trip yang ada aktiviti mendaki gunung, meredah hutan, menghayati KEBESARAN DAN KEINDAHAN CIPTAAN ALLAH. SUBHANALLAH...Cantiknya ciptaan-Nya...

"Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka..."
(Al-`Imran:191)

...masa tu ada tersempak dengan tiga orang pelancong dari luar negara. Dua orang dewasa bersama seorang remaja. Semua lelaki. Semua ada kemera masing-masing. Saiz kemera...lebih besar daripada tapak tangan. Best!! Saat itulah baru aku tertarik dalam bidang photography ni. Bila fikir balik, pemandangan yang kita hayati di mana-mana sekalipun tak akan terukir dalam fikiran seperti mana yang kita lihat. Konkulasinya, kalau tangkap gambar pemandangan indah ciptaan Allah, dapat merakamkan keindahan pemandangan and dapat ingat balik kenangan itu meskipun tidak berada di tempat tersebut. Berbelit-belit ayat nih.

Sejak akhir-akhir ni...aku selalu mendekatkan diri dengan bidang photography. Eksplorasi Alam Kerjaya. Majlis pertunangan abang sulung. Berjalan-jalan dengan *usrah tercinta. Nanti lepas habis spm...sementara tunggu result, nak kumpul duit nak beli kemera.

Berkait pulak dengan projek yang ayah aku buat tu...baru aku tau kenapa ayah aku kene tangkap gambar sampah.
Lecture ayah aku nak tengok dari sudut mana yang ayah aku pilih untuk tangkap gambar, walaupun gambar sampah. Pendapat jee. (",)

*usrah (bahasa arab) bermaksud keluarga

Friday, May 1, 2009

016 Look Into My Eyes

Outlandish are a multi-award winning hip-hop group based in Denmark. Formed in 1997, they consist of Isam Bachiri (born in Denmark and of Moroccan background), Waqas Ali Qadri (born in Denmark and of Pakistani background), and Lenny Martinez (from Honduras). All three members are devoutly religious, Isam and Waqas being Muslims, and Lenny being Catholic. The band members live in Brøndby Strand.



The first single was "Look Into My Eyes". The song's lyrics are based on a poem by Gihad Ali, a Palestinian who wrote the piece when she was a teenager; the poem expresses the plight of those suffering from America's foreign policy with regards to Israel and Palestine. The video is based around the fairy-tale Little Red Riding Hood. It portrays an Israeli soldier as the Wolf and the Palestinian girl, wearing a Kaffiyeh, as Little Red Riding Hood
Outlandish performed a live percussion version of "Look Into My Eyes" at the "Islamophobia" conference held in Copenhagen, Denmark in May 2006 which was hosted by the Islam Channel and included many theological and political speakers and community leaders. Their club thumping single "Kom Igen" is featured on EA's FIFA 2007.
Closer Than Veins is the third album released in 2005. The album was critically acclaimed for its mature outlook and potent lyrics.

Look into my eyes
Tell me what you see
You don't see a damn thing
'cause you can't relate to me

You're blinded by our differences
My life makes no sense to you
I'm the persecuted one
You're the red, white and blue

Each day you wake in tranquility
No fears to cross your eyes
Each day I wake in gratitude
Thanking God He let me rise

You worry about your education
And the bills you have to pay
I worry about my vulnerable life
And if I'll survive another day

Your biggest fear is getting a ticket
As you cruise your Cadillac
My fear is that the tank that has just left
Will turn around and come back

Yet, do you know the truth of where your money goes?
Do you let your media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows
Has our world gone all blind?

Do you know the truth of where your money goes?
Do you let your media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows?
Someone tell me...

Ooohh, let's not cry tonight
I promise you one day it's through
Ohh my brothers, Ohh my sisters

Ooohh, shine a light for every soul
that ain't with us no more

Ohh my brothers, Ohh my sisters

See I've known terror for quite some time
57 years so cruel
Terror breathes the air I breathe
It's the checkpoint on my way to school

Terror is the robbery of my land
And the torture of my mother
The imprisonment of my innocent father
The bullet in my baby brother

The bulldozers and the tanks
The gases and the guns
The bombs that fall outside my door
All due to your funds

You blame me for defending myself
Against the ways of my enemies
I'm terrorized in my own land
But am I the terrorist?

Yet, do you know the truth of where your money goes?
Do you let your media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows
Has our world gone all blind?

Do you know the truth of where your money goes?
Do you let your media deceive your mind?
Is this a truth nobody, nobody, nobody knows?
Someone tell me...

Ooohh, let's not cry tonight,
I promise you one day it's through

Ohh my brothers, Ohh my sisters,

Ooohh, shine a light for every soul
that ain't with us no more

Ohh my brothers, Ohh my sisters,

America, do you realize that the taxes that you pay
Feed the forces that traumatize my every living day

So if I won't be here tomorrow

It's written in my fate
May the future bring a brighter day
The end of our wait

(pause)

Ooohh, let's not cry tonight, I promise you one day it's through
Ohh my brothers, Ohh my sisters,
Ooohh, shine a light for every soul that ain't with us no more
Ohh my brothers, Ohh my sisters,

Ohh let's not cry tonight I promise you one day is through
Ohh my brothers! Ohh my sisters!
Ooh shine a light for every Soul that ain't with us no more
Ohh my brothers! Ohh my sisters!

http://www.youtube.com/watch?v=yfKyZkt4SNs