. dEmi Masa

Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati
supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(Al-`Asr 103:1-3)



Thursday, July 21, 2011

078 10 WASIAT HASSAN AL-BANNA

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

1)Wahai kawanku,
Segeralah tunaikan solat di awal waktu. Dikala mendengar azan.Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan
Di situ ada sumber pertolongan. Di situ ada sumber taufiq. Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran. ...dimulakan dengan menyebut solat di awalnya.Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat... Juga di medan perang. Walaupun... Di saat genting dan cemas.

2)Wahai kawanku,
Bacalah al-Quran dan cuba memerhati mesejnya. Selalulah berzikir dan cari ilmu walaupun sedikit. Kurangilah dengan masa yang tidak bertujuan. Sesungguhnya al-Quran adalah sumber asli lautan ilmu. Sumber hidayah kepada anda dan saya.Bacalah al-Quran, kelak ia memberi syafaat. Sentiasalah membaca, menghafal dan... Cuba hayati mesej arahannya. Selalu berzikir, berzikir dan terus berzikir!!! Di sini ada ketenteraman
Di sini ada kedamaian. Di sini ada kesalaman Jadilah hamba yang sejahtera.

3)Wahai kawanku,
Dorongkanlah diri untuk menguasai Bahasa al-Quran Mulakan dulu walaupun sepatah perkataan Sebenarnya anda telah lama bermula Iaitu sejak anda solat setiap hari
Sebut dulu walaupun tak faham. Antara mala petaka pertama menimpa umat kita...
Ialah kecuaian menguasai bahasa agamanya. Juga mengutamakan bahasa pasar, Ayuh !!! Apa tunggu lagi?????? Bukalah ruang walaupun seminit !!!

4)Wahai kawanku,
Usahlah bertarung idea tanpa adabnya!!! Berdebatlah jika kiranya berbuahkan kebaikan Awasilah pertengkaran Kerana di sana ada unsur lain membisikkan?
Syaitannnn namanya !!!

5)Wahai kawanku,
Senyumlah selalu tapi bersederhanalah dalam ketawa !!! Rasulullah s.a.w adalah
yang paling banyak senyum Beliau ketawa kena pada tempatnya Tapi berpada-pada sahaja, wahai kawan ! Plato juga berharap agar pementasan hiburan... Yang tidak bermutu terlalu banyak ketawa bodoh Hanyalah disaksikan oleh golongan abdi
Dan orang upahan asing! Begitu juga Aristotle berpendapat Supaya golongan belia ditegah daripada menyaksikan hiburan-hiburan yang membolehkan perbuatan ketawa berlebih-lebihan. supaya tidak menular. Keburukan dalam diri!!!

6)Wahai kawanku,
Seriuslah selalu dan berguraulah berpatutan Tanpa serius, hilanglah
kesungguhan !!! Tanpa bergurau, tawarlah kehidupan Kata seorang penyair :
Berikan kerehatan pada jiwamu Yang sibuk dengan berfikir Ubati dengan bergurau
Tapi, Kalau mengubatinya dengan bergurau Mestilah dalam batas Seperti kau masukkan garam ke dalam gulai.

7)Wahai kawanku,
Kawallah nada suaramu Setakat yang diperlukan oleh pendengar di depanmu Janganlah jadi seperti orang bodoh. Bahkan menyakit hati orang lain pula!!!
Luqman El-Hakim juga mencela orang yang tidak pandai menjaga nada suara pada tempatnya. Itulah katanya suara keldai!!! Surah al-Isra' memberi tip kepada kita...
Jangan keraskan suramu dalam solat Tapi jangan pula merendahkannya
Carilah jalan tengah di antara keduanya.

8)Wahai kawanku,
Usahlah umpat mengumpat Usahlah merendah-rendahkan pertubuhan lain
Bercakaplah jika ada unsur kebajikan Ayuh!!! Hindarilah...mengumpat! Tidak sekali mencabuli jemaah-jemaah lain!!! Perkatakanlah kebaikan demi kebajikan bersama.
Sukakah anda memakan daging pasti anda suka!! Tapi sukakah anda memakan daging kawan anda yang telah mati?? Sekali-kali tidak!!! Begitulah dosa orang yang mengumpat. Bertaubatlah jika anda mengumpat Tapi mesti minta ampun terhadap orang umpatanmu bersama!!! Boleh mengumpat...apabila ada tujuan syarie.
-untuk menuntut keadilan apabila dizalimi
-untuk menghapuskan kemungkaran
-kerana memberi amaran kepada Muslim tentang kejahatan
-kerana mengisytiharkan kefasikan dan kejahatan.

9)Wahai kawanku,
Luaskanlah interaksimu dengan umat manusia Sekalipun mereka tidak diminta berbuat demikian!!! Salam kasih sayang adalah untuk semua Salam kemesraan adalah untuk sejagat. Hulurkanlah, hulurkanlah salam perkenalan...! Lihatlah pensyariatan ibadah haji. Pelbagai bangsa datang berkunjung!!! Pelbagai lapisan datang berkunjung!!!
Pelbagai darjat datang berkunjung!!! Sama-sama menjunjung obor suci
Tidak mengenali tapi tak sepi.

10)Wahai kawanku,
Maksimumkanlah faedah waktu anda dan Tolonglah orang lain supaya manfaatkan masa. Hadkanlah masa penunaiannya. Biasakan hidup berjadual di hadapan.
Bijaksanakanlah menggunakan waktu anda! Bersegeralah, kerana... Sabda Nabi s.a.w bermaksud : "Bertindak segeralah melakukan amal..." (Diulang 7 kali..)
Sayanglah masa saudaramu!!! Hormatilah waktu mereka!!!
Usahlah berbicara meleret-leret... Tanpa haluan dan noktahnya.

Friday, July 1, 2011

077 KESILAPAN BESAR ORANG YANG BERGELAR 'BLOGGER'!!!

Bicara Wardina Safiyyah...

Salaam,
27/6/2011

Di dalam masa yang saya sangat sibuk dan tak menang tangan memenuhi segala permintaan, pelawaan dan undangan berbagai pihak yang mahu saya turut serta dalam program mereka... saya cuba juga sedaya upaya, sambil-sambil perlu menyiapkan tugasan, bekerja, menjaga anak-anak yang memerlukan perhatian....saya masih cuba untuk turun padang dalam apa jua acara yang baik dan berguna untuk memberi kesedaran dan mengajak orang berjuang ntuk 'kebaikan'... Di sambil memberi inspirasi saya juga selalu mendapat inspirasi tatkala berjumpa dengan orang ramai. Ianya seolah-olah satu medan di mana setiap kali habis selesai program, saya berjanji pada diri supaya lebih baik lagi...menjadi orang yang lebih baik lagi.... I just love meeting people....

Mesej saya mudah..mari kita makmurkan dunia ini supaya ianya lebih baik..kerana kita ini Khalifah di muka bumi ini...tapi dalam masa yang sama kita ini juga 'hamba'.. Menarik bukan? Kita "Tuan" tapi kita juga "hamba"..2 ekstrim yang berbeza....tahukah kita, bahawa kita ini hidup di muka bumi ciptaan Allah ini setelah mendapat 'bantahan' dari para malaikat? Bukan iblis je tak senang hati apabila manusia diciptakan...

My Question is - Dengan adanya kita dimuka bumi ini ADAKAH DUNIA INI LEBIH BAIK? Is this world a better place with me around?? What have I done to make this world a better place? Ambil masa untuk menjawab soalan saya ini...

"Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di muka bumi setelah Allah menjadikannya (makmur/teratur) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu lebih baik bagi kamu jika kamu orang-orang yang beriman" Al-A'raf ayat 85

Tidak mahu saya menjadi antara orang yang membuat kerosakan.... Sekali lagi saya tegaskan kebergantungan kita bukan kepada orang tapi pada Allah. Saya yakin dan percaya kepada Allah. Kerana tujuan kita orang Islam sudah jelas.....

Untuk bertasbih beribadat memuji Allah.... Az-Zariat 56#"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku "

Kalau kita tidak menyembah Allah maka kita tidaklah layak hidup di muka bumi ini. Sudah berapa tahun kita hidup?  Jantung kita tidak berhenti berdegup sejak dari usia kita 5 minggu dalam kandungan...Bersyukurlah...Pujilah Dia yang memberi air dan udara serta degupan jantung itu kepada kita......Tapi...INGATLAH! -

Beribadah itu juga bukan hanya di masjid....

Oleh kerana inilah saya menambil dan menggalas tanggungjwab ini melakukan apa yang boleh  untuk menyebar mesej "kebaikan" di mana sahaja.... Saya sedar di mana saya di mata masyarakat...saya mempunyai pengaruh yang tersendiri... dan apa yang saya lakukan dan katakan mempunyai kesan yang tersendiri khususnya buat peminat-peminat saya.

Saya tidak pula mahu mencari musuh dan tidak mahu pula melakukan kerosakan....saya merasakan setiap manusia itu sama di sisi Allah dan yang membezakan kita cumalah TAQWA kita...

Oleh kerana ini saya tidak pernah pilih bulu - tidak pernah memilih-milih dengan siapa saya berkawan dan bergaul... asalkan mesejnya baik saya pergi.Asalkan orang itu baik saya menyambut persahabatan. Malah kalau tidak baik sekalipun saya tetap berkawan.  Akan tetapi saya melihat ketidakmatangan kita di Malaysia ini terserlah apabila tiap kali saya (atau sesiapa sahaja) duduk semeja atau berjumpa mahupun berkawan dengan mereka dari 'ideologi' yang berbeza...

Saya pernah dihentam kerana berjumpa dengan Tuan Guru Nik Aziz...kini sekali lagi saya menjadi bahan tomahan apabila saya duduk semeja dengan YB Azmin Ali...

Soalan pertama saya. Salahkah? Ini adalah negara bebas di mana saya mempunyai hak duduk berbincang dengan sesiapa sahaja...  Berbagai "versi" kini tersebar di internet. Hakikatnya mereka yang menulis ini semua memanglah menampakkan ketidakmatanagan dan memperihatkan rendahnya mentaliti dan cara pemikiran mereka. Saya terpanggil untuk menceritakan hal yang sebenar supaya anda boleh mendengar dari mulut saya sendiri. Tiada seorang pun "blogger" media baru itu menghubungi saya bertanyakan kisah sebenar. Bahasa dan cara mereka menulis mengerikan saya. Amat parah sekali jiwa mereka. Jika mereka ini mewakili UMNO dan BN, saya mengharapkan ada diantara pihak atasan "menegur" anak buah mereka ini....

  • Saya telah dipanggil oleh YB Nik Nazmi untuk turut serta bersama dalam Karnival Mesra Rakyat bersama dgn Uthaya Sankar, Safee Sali dan ramai lagi pada pagi Sabtu tersebut. Saya yakin tiada agenda politik dalam program ini maka saya bersetuju. Saya diminta memberi MOTIVASI KEIBUBAPAAN (satu bidang yang memang dekat dengan hati saya)
  • Akan tetapi saya tidak dapat hadirkan diri pada pagi tersebut kerana hal yang tidak dapat dielakkan, maka disuruh oleh YB untuk hadir pada majlis penutupan pada waktu malam pula. Saya bertanya apa sebenarnya program malam itu. Perlukah saya hadir? Kerana seikhlasnya saya sudah teramat penat kerana baru lepas pulang dari satu lagi program di SIRIM Shah ALam bersama 400 wanita dan remaja perempuan. YB menegaskan bahawa ramai menantikan kehadiran saya. He insisted me to come.
  • Tiada siapa memberitahu saya apa agenda malam itu.Walaupun berkali-kali saya bertanya. Saya dibawa ke restoran untuk makan malam. Kemudian saya diberitahu YB Azmin sudah sampai. Saya tidak pula tahu, kerana tiada siapa memaklumkan kepada saya. YB Azmin bukanlah seorang penjenayah dan saya bukanlah seorang yang biadap.Kami berbual dan ini kali pertama saya berbual dengan beliau. Saya berjumpa dengan ramai orang...janganlah begitu jumud dalam pemikiran. Bagaimana pula gambar saya dengan Datin Seri Rosmah Mansur? Ada yang nak tolong sebarkan?

Saya sedar implikasinya sekiranya saya kelihatan duduk semeja dengan beliau. Tetapi saya merasakan bahawa amat perlu untuk kita tidak berfikiran sempit dan menghormati hak saya atau sesiapa sahaja untuk bertemu dan berbincang denagn sesiapa pun! Saya tidak melakukan kesalahan.

Saya dijemput berucap untuk memberi motivasi kepada penduduk di situ hanya untuk 10 minit. Saya jujurnya agak terkilan kerana diberi masa yang begitu singkat. Sepatutnya saya tidak perlu pun hadir. Tetapi saya ini orang yang berpegang kepada janji. Saya sepatutnya dimaklumkan dengan lebih terpenci mengenai apa yang akan berlaku.

Sepatutnya lebih berkesan jika saya turun padang dan mengadakan motivasi bersama ibu-ibu dalam kumpulan yang lebih kecil agar impaknya lebih terkesan. Saya megakui saya tidak berapa gemar dikaitkan dengan mana-mana parti politik dan saya amat dukacita dengan apa yang berlaku. Buat masa ni lebih banyak yang dapat saya sumbangkan sekiranya tidak menyertai mana-mana parti politik...anatara sebabnya juga saya merasakan kita di Malaysia belum mencapai satu tahap yang benar-banar 'matang dan tulus' maka saya sememangnya tidak teringin pun melibatkan diri dalam politik....

Tetapi saya percaya ada hikmahnya disebalik semua ini. Semoga kita bijak menilai dan tidak terpengaruh dengan orang-orang yang kronik dalam jiwa mereka. Blogger yang seolah-olahnya tiada kerja lain selain mencaci orang lain dan menulis dalam cara yang tidak ilmiah serta menjengkelkan. Tiada rasa malu dan bersalah menyebarkan fitnah pada saya (dan juga orang lain). Apa nak jadi dengan Malaysia? Apa nak jadi dengan oang Melayu? Bangunlah dan gunakanlah akal yang diberi ini kita ini untuk berfikir....

Sedarlah "Dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu, Sungguh leih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Tidakkah kamu mengerti?" Al-Ana'm #32

Bermainlah kamu.... saya tidak terpedaya dengan dunia yang sementara..kerana saya yakin pada yang Esa...Itu kekuatan saya.

-Wardina Safiyyah-





Friday, June 10, 2011

076 Maher Zain - Freedom ( With Official Lyric )



Gathered here with my family
My neighbours and my friends
Standing firm together against oppression holding hands
It doesn't matter where you're from
Or if you're young, old, women or man
We're here for the same reason; we want to take back our land

Oh God thank you
For giving us the strength to hold on
And now we're here together

Calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, fighting for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us

No more being prisoners in our homes
No more being afraid to talk
Our dream is just to be free, just to be free
Now when we've taking our first step
Towards a life of complete freedom
We can see our dream getting closer and closer, we're almost there

Oh God thank you
For giving us the strength to hold on
And now we're here together

Calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, fighting for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us

I can feel the pride in the air
And it makes me strong to see everyone
Standing together holding hands in unity
Shouting out load demanding their right for freedom
This is it and we're not backing of
Oh God we know you hear our call

And we're calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, calling for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us

Wednesday, June 8, 2011

075 Layan Macam Pelacur???

Salam semua. Semoga sihat-sihat belaka.
Agak-agaknya, ada apa dengan tajuk kita hari ini yeh? Layan macam pelacur? Siapa yang perlu layan macam pelacur? Siapa pula yang dilayan? Kenapa menggunakan perkataan 'macam'?

Okeh...kita lari tajuk sekejap. Ya, Islam mengajar isteri wajib mentaati suami selagimana suami itu patuh pada perintah Allah s.w.t. Itu adalah kunci buat isteri untuk meraih syurga.
Daripada Anas, Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai.” (Hadis Riwayat Ahmad)
Nampak mudahkan?  Mudahnya. Cuma empat perkara je. Tapi kenapa wanita lebih ramai di neraka? Tak percaya cuba baca yang ni...
Dari Abdullah bin Umar r.a katanya: Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar iaitu memohon ampun. Kerana aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka.”
Seorang wanita yang cukup pintar di antara mereka bertanya: “Wahai Rasulullah, kenapa kami kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka?” Rasulullah S.A.W bersabda: “Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal, daripada golongan kamu.
Wanita itu bertanya lagi: “Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu? “Rasulullah s.a.w bersabda: “Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah yang dikatakan kekurangan akal. Begitu juga wanita tidak mendirikan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama”
Tak mudah sebenarnya, tapi mudah sebenarnya. =)
Ikut panduan yang Rasulullah ajarkan, maka syurgalah tempatnya. Dan perlukah isteri layan suami LAYAN MACAM PELACUR? Klik di sini untuk baca. Cuba baca apa yang nak disampaikan oleh akhbar. Dan cuba tonton apa yang ingin wanita dibawah ini sampaikan kepada kita semua.


Konklusinya, apa yang ingin saya katakan disini, sesuai dengan apa yang telah dikatakan oleh Ustaz Zaharuddin. katanya.... (dlm fb)

"Inilah satu contoh penggunaan bahasa yg tidak tepat lagi mengelirukan. Siapa pula yg tahu cara layanan yg dikatakan istimewa itu? hanya pelanggan pelacur kelas pertama itu & penggemar video lucah kelas pertama. Pastinya tidak semua cara pelacur boleh dilakukan oleh suami isteri menurut hukum Islam"
 Sekian. Wassalam.

Wednesday, June 1, 2011

074 Benarkah Kita Cintakan Allah?

Bismillah...
Benarkah kita cintakan Allah?
Mulut kita sangat mudah untuk memperkatakan bahawa kita cinta Allah.
Jari-jemari tangan juga mudah menari-nari memberitahu semua orang di alam maya yang kita cinta Allah.
Tetapi hati?
Sejauh mana hati dapat membuahkan apa yang diperkata?
Sejauh mana hati dapat mengakui keikhlas jiwa?
Sejauh mana perilaku diri dapat membuktikan cinta kita milikNya?
Tidak mudah seseorang itu menjawab dengan bersandarkan kata sudut hati.


SAHL BIN ABDULLAH berkata,
"Tanda cintakan Allah adalah cintakan al-Quran.
Tanda cintakan al-Quran adalah cintakan Nabi s.a.w.
Tanda cintakan Nabi s.a.w. adalah cintakan sunnah Baginda.
Tanda cintakan sunnah Rasul adalah cintakan akhirat.
Tanda cintakan akhirat adalah tidak mencintai diri sendiri.
Tanda tidak mencintai diri sendiri adalah membenci dunia.
Tanda benci dunia adalah tidak mengambil daripada dunia melainkan kadar yang mencukupi untuk sara hidup. "


Maka, tidak salah untuk diperkatakan, tanda cintakan Allah adalah tidak mengambil daripada melainkan kadar yang mencukupi sara hidup.
Renung-renungkanlah.


p/s: harap maklum...ketidakstabilan blog ini membuatkan admin terpaksa menggunakan templete biasa saja. ada masa admin akan mempebaharuinya. Maaf atas kesulitan =)

Monday, May 16, 2011

073 Elemen Kasih Guru

Salam...
Hai...Apa khabar semua?
Tarikh hari ini 16 Mei 2011. Semua orang Malaysia pun tahu hari ini hari guru, kecuali kawan-kawan kita yang jenis tak beli surat khabar, tak pergi sekolah, tak tengok TV, tak keluar rumah, tak bukak fesbuk, dan tak baca blog ni. Komfem-komfem dorang tak tahu yang hari ni adalah hari guru. Hihi.

Sebelum tu, saksikan video ni dulu...
 

Mesti teringat-ingat zaman kat sekolah dulu kan? Manusia memang macam ni. Masa sekolah rasa berat dan malas. Masa dah habis sekolah, "andai dapat ku putar masa", barulah nak sedar. Selalunya kita jumpa senior-senior kita pun macam tu. Mesti dorang cakap, "korang belajarlah betul-betul, nanti korang dah habis sekolah barulah rasa menyesal. Janganlah jadi macam kitorang ni". Dah ni, kita dah habis sekolah, kita pulak cakap kat junior camtu. 

Apa-apa pun kita kembali kepada tajuk asal. Elemen Kasih Guru. Dah jutaan lagu, jutaan kisah, jutaan puisi mengenai guru. Betapa besarnya penghargaan terhadap guru. Bahkan jika seseorang guru itu telah menyahut panggilan ilahi, tetap lagi orang ramai gelar 'arwah cikgu'. Bangganya kalau dapat jadi guru. Bila guru masuk saja kelas, ramai-ramai anak murid mendoakan kesejahteraan mereka. Betulkan? "Selamat Pagi Cikgu", "Selamat Sejahtera Cikgu", "Assalamualaikum warahmatullahiwabarakutuh Cikgu". Nah, semuanya mendoakan kesejahteraan buat guru. Kalau satu hari, seorang guru ada 5 kelas yang perlu diajarnya, kalau setiap kelas ada 30 lebih murid, bayangkan kalau guru itu sudah 20 tahun menjadi guru. Banyaknya doa kesejahteraan yang diterimanya.

Belum lagi keluar hadis, pernah dengar tak hadis nabi yang berbunyi,
Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."

(Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)
MasyaAllah. Banyaknya pahala guru, memberi ilmu yang berfaedah kepada orang lain. Pahala yang berterusan. Tak kisahlah kalau guru tu mengajar dekat sekolah menengah ke, sekolah rendah ke, ataupun tadika, pasti pahala mengajar tu akan menjadi berlipat kali ganda. Anda tak teringin menjadi guru??? Tak semestinya kena pergi belajar kat maktab dulu. Jadi guru kepada kawan-kawan, adik-beradik, jiran-jiran kita pun boleh.

Baiklah murid-murid semua, hari ini cikgu nak bagi tahu latar belakang akademik cikgu. Memandangkan blog ini, cikgu yang punya, maka pangillah cikgu 'cikgu' meskipun cikgu bukan 'cikgu'. Haha. Sila keluarkan alat tulis dan buku catatan. Pastikan murid-murid semua catat perkara-perkara yang penting ya. -.-" berangan nak jadi cikgu plak hari ni.

 Ini tempat-tempat belajar serta tahun yang pernah aku dan guru bersama =)

Tahun-Umur-Tempat Belajar

1997-1998 (5-6 tahun)              Tadika PASTI Masjid Jamek Kampung Baru, Kuala Lumpur
1999-2004 (Darjah 1-6)            Sekolah Kebangsaan Kepong Baru
2005-2007 (Tingkatan 1-3)        Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Lumpur
2008   (Tingkatan 4*sekejap je)        Sekolah Menengah Kebangsaan Menjalara, Kepong, Kuala Lumpur
2008-2009 (Tingkatan 4-5)        Sekolah Menengah Teknik Kuala Selangor

Selamat Hari Guru saya ucapkan kepada semua guru yang mengenali diri saya. Semoga cikgu terus berada dibawah Rahmat dan Kasih SayangNya. Sekian. Wassalam.

Wednesday, May 11, 2011

072 Langkah MenCintai Allah

Cinta sentiasa menjadi buruan manusia. Manusia sering memburu cinta yang berbeza. Ada yang memburu cinta wanita, suami, harta dan sebagainya. Namun cinta yang hakiki yang tidak pernah mengecewakan ialah cinta Allah. Cinta Allah-lah yang layak dikejar. Amalkan petua-petua berikut bagi merasai manisnya mencintai Allah.

  • Amalkan segala suruhan Allah dengan bersungguh-sungguh dan tanpa banyak soal dan alasan.
  • Jauhi larangan Allah dan jangan sekali-kali dekatinya apatah lagi melakukannya. Simpanlah rasa "tidak sedap hati" saat kali pertama melakukan sesuatu yang dimurkai Allah sebagai bekalan menjauhkan diri daripada maksiat.
  • Letakkan Allah sebagai prioriti dalam hidup dan dahulukan Allah dalam segala sesuatu, tidak kira ketika melakukan ibadah atau saat perlukan pertolongan.
  • Sentiasa berdoa dalam setiap perbuatan kerana itu akan mengingatkan kita pada Allah pada setiap masa.
  • Reda atas segala ketentuan qadak dan qadar terutamanya jika ditimpa musibah.
  • Kerahkan semua anggota badan mentaati Allah, termasuk hati dan juga lidah.
  • Anggap dunia sebagai sebuah penjara. Abu Hurairah meriwayatkan sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Dunia itu penjara bagi orang Mukmin dan syurga bagi orang kafir." (Riwayat Muslim no. 7606) Apakah bekalan yang biasanya dibawa balik oleh banduan? Apakah dia mampu membawa harta kekayaan atau sijil yang mengiktiraf tahap inteleknye? Banduan biasanya hanya mampu membawa keluar sama ada sikap lamanya atau sekeping hati yang bersih.
  • Renew. Sentiasalah perbaharui cinta kepada Allah. Dunia ini melelahkan kerana tempat beristirehat hanyalah di akhirat. Lepas satu kebaikan dikerjakan, lakukanlah yang lain pula.
  • Aktif. Seorang hamba yang betul-betul mencintai Allah akan ibarat peniaga yang tamak, pantang ada peluang melakukan ibadah akan terus dilaksanakan tanpa tawar-menawar.
  • Ikhlas. Pastikan cinta kepada Allah ikhlas hanya semata-mata untuk mendapatkan keredhaanNya.
  • Pinta. Jangan menganggap bahawa dengan amal ibadah semata-mata telah menyampaikan diri kita kepada cintaNya. Oleh sebab itu, pintalah daripada Allah cintaNya dan laksanakan amalan yang disukainya.
  • Cintailah apa sahaja yang disukai Allah dan bencilah apa jua yang dibenciNya.
dipetik dari MAJALAH SOLUSI ISU#23 pg19 ^^

    Sunday, May 1, 2011

    071 BicaraCinta berwajah baru!

    Jemput Masuk ^^
    Salam
    Ahlan wa sahlan.
    Selamat Datang ke blog BicaraCinta versi terbaru. Sebagaimana yang Istisyhad janjikan pada entri 'underProgression', blog ini telah pon berubah wajah seperti apa yang anda lihat sekarang. Blog ini tidaklah seberapa hebat jika hendak dibandingkan seperti blog kepada blogger-blogger yang hebat, yang komen posting mereka mencecah sehingga 10-20 komen. Ataupun 20-40 komen. Ataupun 40 hingga infiniti komen. Haha.

    Namun dilembar alam maya ini, Istisyhad amatlah menyayangi blog ini seakan seseorang menyayangi rumah kediaman mereka. Rumah kediaman kita pasti kita jaga baik-baik bukan? Jika didalam rumah kita berselerak, kita kemas. Jika warna rumah dinding kita lusuh, kita cat. Jika laman rumah dipenuhi dengan sampah sarap, kita sapu. Jika tinggkap rumah kita berhabuk, kita lap. Lagi-lagi jika ada saudara-mara nak datang rumah, pastinya rumah kita itu kita perkemaskan dengan sebaik mungkin. Tetamu yang datang kediaman rumah kita, kalau dia tengok rumah kita cantik, indah, sejuk mata memandang, dilayan dengan istimewa, pasti dia nak datang lagi. Tetapi andai kata situasinya pula adalah sebaliknya, kita pun sendiri tahu jawapannya.

    Jadi, terjawablah sudah mengapa bicaraCinta berwajah baru. Blog ini masih lagi ada didalam kondisi tidak siap sepenuhnya dan Istisyhad sedang mengusahakan yang terbaik. Moga dipermudahkan olehNya. Terima Kasih kerana meluangkan masa disini. Sekian...wasalam.

    p/s selamat menjalani walimah urus kepada pemilik blog :: CintaTeratas :: moga semuanya berjalan lancar :)

    Saturday, April 23, 2011

    070 Yang percaya akan bahagia. Yang tidak hanya akan merana.

    Assalamualaikum...
    Pe habaq sume? Alhamdulillah.
    Selalunya kalau blogger yang dah lama tak update blog mesti dorang buat pendahuluan macam ni "rasanya dah lama sangat aku tak update blog", "kesian blog ni...aku bukannya nak update slalu", "blog ni nampak berusang la sebab lame tak update", "maaf ye kawan-kawan, dah lama tak update blog", dan macam-macam lagi. Rasa kesal kecewa pasrah dukacita sedih mahupun sengsara jika tak update blog mesti ada pada seorang blogger. Sebab dorang sayang dekat blog dorang. Tak nak follower and reader lari lalu dan pergi. Sama la juga seperti istisyhad :D

    Sebenarnya istisyhad ada seorang rakan blogger ni. Tak tau la dia kenal istisyhad ke tidak. Tapi istisyhad kenal dia sebab istisyhad salah seorang follower dia. Blog dia best. Banyak pengisian ilmu dan tarbiyah. Nama blog dia 'Kembara Mencari Diri' dan url blog dia 'traveloguediri.blogspot.com'. Sedihnya sebab dia punya blog dah been removed. tak tau kenape. Kalau tak caya tengok ni...
    Tapi tak apa. Kita kena teruskan perjuangan pena kita dalam 'blogspot.com' ni. Dan cerita yang istisyhad nak bawak kali ni adalah salah satu cerita yang diposted di blog kembaramencaridiri. Sempat istisyhad copy sebab nak banyak kali baca cerita ni. Cerita yang penuh bermakna pada diri Istisyhad.
    Selamat membaca...

    Wednesday, March 9, 2011

    069 Terima Kasih Allah :`)

    Salam semua pembaca setia blog Bicara Cinta.
    Moga kalian semua sentiasa disuluh Cahaya Rahmat dan Kasih Sayang Allah Ta`ala.


    Semalam, Istisyhad dapat belajar banyak perkara dalam mengenal erti kain rentang kehidupan. Pernahkah kita sedar? Hidup di dunia ini seakan-akan selembar kain rentang. Saat titisan darah ibu melahirkan seorang anak yang bernama 'kita', saat itulah bermulanya selembar kain rentang yang bersih, kosong. Setiap manusia mempunyai kain rentang kehidupan yang sama pada mulanya.Tetapi pada pengakhirannya, ia kelihatan berbeza-beza kerana dihiasi dengan bermacam-macam cara. Ketika itulah kain rentang milik masing-masing akan dipersembahkan kepada Allah untuk dinilaiNya. Bagaimanapun, kain rentang ini dicorak mengikut ujian mahupun kenikmatan yang Allah kurniakan pada setiap hamba-hambaNya. Allah berbicara lembut...


    "Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?"(29:2)


    ...bicara Allah hanya bisa menggetarkan hati hambaNya yang beriman. Apakah persoalan yang Allah kemukakan dalam bicaraNya tadi? Patutkah seseorang manusia menyangka bahawa tanpa ujian dariNya mereka boleh menyatakan yang mereka ini beriman? Patutkah? Maka inilah corak kain rentang kehidupan yang dimaksudkan. Sama ada seseorang itu tabah menghadapi cubaan atau pun menyalahkan takdir Allah. Sama ada, seseorang itu syukur atas nikmat kurniaan tuhan atau pun kufur nikmat pemberian tuhan. Hasilnya, meraka sendiri yang akan mencorak kain rentang itu sendiri.


    Sehingga hari ini, kita bebas untuk mencorak kain rentang sendiri. Individu lain hanya sekadar memberi idea dan pilihan untuk menambah hasil kesenian atas kain rentang milik kita. Kita sedar, kita tahu, maka pandai-pandailah kita fikir sendiri nak corak macam mana.


    Oleh itu, doa seorang hambaNya untuk memiliki hidayah dari Allah amatlah penting. Ia dapat membantu kita mendapat colour yang cantik untuk mewarnakan kain rentang kita. Ya, hidayah itu milik Allah. Namun kehidupan itu adalah satu pilihan. Di hadapan kita hanya ada dua simpang. Simpang kiri ataupun simpang kanan. Jalan lurus ataupun jalan bengkang-bengkok. Kita yang bisa memilih jalan atas ilmu mahupun atas nafsu diri. Jalan yang luas biasa ramai penggunanya. Jalan yang sempit pula, kurang perhatian. Namun, meskipun pelbagai rintangan dan halangan, jalan yang sempit itu yang membawa manusia dekat pada Cinta yang murni, Cinta Teratas. Cinta Allah, noktah.


    Jika anda baru sahaja membaca posting ini, bermakna anda masih mengecapi Rahman dan Rahim Allah Ta`ala. Syukur, syukur dan syukur. Betapa pemurahnya Allah masih memberi kita nafas dan ilmu pada hari ini.
    Mengadu, meminta, mengeluh, bermanja dan berCintalah dengan Allah. Kerna disitu Syurga Bahagia di dunia.





    Terima Kasih Allah atas semua itu. :`)

    Wednesday, February 23, 2011

    068 Salam atau As-Salam

    Assalamualaikum semua. Hari ini catatan copy and paste pena istisyhad hehe nak kongsi tentang kalimah awal pengucapan dan pembicaraan seseorang. Iaitu 'salam' dan 'assalam'. Article kat bawah ni di copy secara hikmah di atas link ini. Selamat membaca.
    Assalamualaikum, Beberapa hari kebelakangan ini tersebar artikel bertajuk JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM", yang dipanjangkan oleh orang yang berlainan. (juga di sini)
    Mengapa sampai melarang menggunakan perkataan SALAM?

    Perkataan SALAM atau AS SALAM tiada salahnya, malah merupakan salah satu Asmaul Husna. Saya tidak tahu siapa penulis asal artikel ini, yang sangat mengelirukan, kerana ramai yang telah copy & paste dan menyebarkannya. Yang pasti ia bukan bersumber dari Ustaz Zawawi, hanya kata-kata beliau digunakan dalam artikel ini.

    Terjemahan ayatnya pun tidak lengkap...terus saja dimaksudkan SALAM itu sebagai SELAMAT TINGGAL...lalu diajak semua orang agar JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM".

    Penulisnya menulis:
    JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM"

    بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

    اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

    SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??

    Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".

    Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)


    فَٱصۡفَحۡ عَنۡہُمۡ وَقُلۡ سَلَـٰمٌ۬‌ۚ فَسَوۡفَ يَعۡلَمُونَ

    Terjemahan ayat yang lengkap seperti berikut: (Tuhan menjawab rayuannya dengan berfirman): "Jika demikian, maka janganlah engkau (wahai Muhammad) hiraukan mereka, dan katakanlah: ` Selamat tinggallah! ' Kemudian mereka akan mengetahui kelak (akibat keingkarannya)! " (Az-Zukhruf 43:89)

    Salam maksudnya selamat, dalam terjemahan ayat ini, "salam" bermaksud ucapan selamat tinggal, namun ia tetap sebagai doa keselamatan bagi mereka, agar di suatu masa mereka yang engkar itu akan sedar. Ini dikategorikan oleh ulama tafsir sebagai salam al-Musalamah/al-Mutarakah; iaitu bermaksud selamat tinggal. Sementara salam bagi orang-orang mukmin disebut sebagai salam at-Tahiyyah; iaitu bermaksud mendoakan keselamatan dan keamanan.

    Monday, February 14, 2011

    067 MaulidurRasul VS. Velentine`s Day

    Bismillah...
    Allahummasholi wassallim 'ala sayyidina Muhammadwa aalihi Muhammad


    Assalamualaikum everyone!
    Whats up?
    Are you have a nice day today?
    Alhamdulillah.


    Sikit-sikit dah la ye. Banyak-banyak pulak tunggang terbalik terus english ni karang. Segala Puji bagi Allah. Pengedaran zaman sekarang ni semakin ramai yang dah tau keharaman umat islam menyambut hari velentin tu. Dekat kelas bincang borak pasal jangan sambut velentin day. Dekat cafe pon borak pasal boikot valentin day. 

    Sama-sama hari kekasih kita boikot,
    Sama-sama Maulud Nabi kita sambut!

    Haa...berpantun dua kerat siket. Ya ayyuhal kaafiruun! jika kamu ingin menyambut hari kekasih, maka kamu sambutlah hari kekasih kamu. Kami Islam menyambut hari keputeraan Kekasih Allah, Rasulullah yang kami rindui dan kasihi.

    "Untukmu agamamu, dan untukku, agamaku." (109:6)

    Tetapi bagi golongan yang tidak menghiraukan keharaman hari kekasih ini, setiap tahun pada 14 Februari adalah hari yang ditunggu-tunggu oleh mereka terutamanya pasangan kekasih yang belum bernikah. Persoalannya mengapakah dengan status 'in relationship with ....' itu dapat melahirkan sebuah tanggungjawab yang besar seperti, 'saya jaga awak ye, dont worry, nobody cant touch you, except me.'(yekk) bagaikan perjanjian atau undang-undang yang ditimbulkan khas buat sepasang kekasih untuk dihubungkan satu sama lain. Seakan-akan suami dan isteri, ibu dan ayah. Oleh itu, percintaan kasih kekasih tanpa nikah selalunya seperti permainan ataupun 'trial and error' dalam mencari sebenar-benar pasangan kekasih yang sesuai tanpa memikirkan cinta yang lebih utama (Allah, Rasul, Ibu dan Ayah). Tanpa perkahwinan, sesuai sekali diunggkapkan dengan perkataan yang baik-NAFSU-

    Setakat ini saja dulu, apa yang baik itu dari Allah, apa yang tidak baik itu adalah atas kelemahan diri ini. marilah sama-sama kita luangkan masa 1-2 minit berselawat keatas Nabi kita Muhammad bin Abdullah...


    Salam





    Saturday, February 12, 2011

    066 Egypt`s Revolution (Revolusi Mesir)

    Allahuakhbar!
    Allahuakhbar!
    Allahuakhbar!
    Wahai Dunia...catatan mata pena sejarah untuk hari ini; 
    Hosni Mubarak, Presiden Mesir, telah mengundurkan diri dari jawatannyamenyerahkan kuasa kepada angkatan bersenjata (Supreme Council of the Armed Forces.) Alhamdulillah. Mesir kini bebas dalam kegembiraan diselimuti revolusi Cinta dan Kasih Allah. Subhanallah.

    Berikutnya, disini bicaraCinta memaparkan petikan 'Hosni Mubarak resigns as president' dari Aljazeera.net News. Selamat membaca.

    Hosni Mubarak, the Egyptian president, has resigned from his post, handing over power to the armed forces.

    Omar Suleiman, the vice-president, announced in a televised address on Friday that the president was "waiving" his office, and had handed over authority to the Supreme Council of the Armed Forces.

    Suleiman's short statement was received with a roar of approval and by celebratory chanting and flag-waving from a crowd of hundreds of thousands in Cairo's Tahrir Square, as well as by other pro-democracy campaigners who attending protests across the country.

    The top figure in Egypt's new regime is now Field Marshal Mohammed Hussein Tantawi, the country's defence minister.

    After the announcement, he drove past Mubarak's former palace, where crowds cheered him. He stopped briefly to thank and hail the pro-democracy campaigners before driving in.

    Saturday, February 5, 2011

    065 UnderPROGRESION

    Salam
    Apa habaq sume? rasa nya dah lama sangat aku tak update blog ni. Nampak macam berusang kan. Okey la. Sebenarnya aku baru lepas habis bulan peperiksaan. Peperiksaan pertengahan sem 2. Menjalankan amanah tanggungjawab sebagai seorang pelajar, terpaksa tinggalkan blog. Sori semua sebab tak dapat nak update-update blog ni. Masa cuti sem, busy melanda pula. Kene tolong-tolong family. And tolong lecture buat banner inovasi untuk kolej. Alhamdulillah dapat siapkan banner pada waktunya. Pening gak kepala nak pikir camne nak siapkan banner tu. Seperti biasa jalan-jalan kat internet cari design inspirasi dulu. Baru la dapat siapkan. Dan ini hasilnya.


    Kemudian kembali ke kolej semula. tup-tap-tup-tap...cuti raya cina pulak. Balik rumah cuti lagi. Alhamdulillah hari ini, dengan Izin Allah barulah dapat aku conteng sikit-sikit kat blog ni hari ni.

    Posting kali ni aku nak inform kepada semua pembaca dan followers blog BicaraCinta bahawasanya blog ini UnderPROGRESSION. Tarikh siap telah ditetapkan pada 1 May 2011. Moga Allah permudahkan urusannya. Memandangkan pada tarikh tersebut aku telah selesai pengajian di kolej, aku akan bercuti 4 bulan lebih sementara menunggu kemasukan ke universiti. Maka dengan ini, nantikan lebih banyak posting menarik. Nantikan wajah baru blog bicaraCinta. Tunggu dan lihat ya.