. dEmi Masa

Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati
supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(Al-`Asr 103:1-3)



Monday, August 24, 2009

032 Kawan Karib

Salam Ramadhan.
Sebenarnya aku dah lama nak posting tentang salah satu kawan karib aku ini. Di dunia yang luas ni aku dikurniakan ramai kawan karib. Tapi yang satu ni adalah yang paling aneh diantara yang lain. Istimewa sangat. Tapi aku pelik. Seramai-ramai manusia kat dunia ni, hanya segelintir je yang nak jadikan dia sebagai kawan karib. Diorang tu rugi sangat. Sebab aku dapat rasa penuh nikmat dapat kawan karib macam dia ni.

Apa taknya, bila pertama kali kami berjumpa,
aku dapat kenal siapa sepatutnya diri aku yang sebenarnya.

Darjatnya amat tinggi disudut sisi aku.

Dia pendiam, tetapi apabila berbicara,
bicaranya penuh dengan pembicaraan manis semanis kurma.

Tidak pernah berhenti memberi cahaya kepada diriku dan orang sekelilingnya.

Bila kami berjumpa, aku dapat merasakan ketenangan yang amat bahagia.

Kalau boleh, kemana sahaja aku pergi, aku ingin dia bersama di sisi.

Jika sehari aku tak berkesempatan melihatnya, hidup aku rasa seperti satu kekosongan.
Pasti rindu aku padanya penuh berbunga-bunga.

Aku langsung tak pernah terlintas untuk berpisah denganya.

Kerana dia sungguh sempurna.

Sungguh sempurna.

Tatkala kesunyian, aku lebih gemar bersama dia.

Tatkala kelapangan, aku lebih gemar bersama dia.

Tatkala rasa gembira, aku lebih gemar bersama dia.

Tatkala kesedihan, aku lebih ingin dia merapati diriku,
kerna dia bisa memujuk diriku tenang.

Pastinya, aku akan cuba sedaya upaya untuk setia bersamanya sehingga nafas terakhirku.

Pasti semua nak tau siapa rakan karibku. Rakan karibku itu diberi gelaran Al-Furqan dan banyak lagi nama-nama gelarannya. Di bulan ramadhan ini aku cuba untuk lebih rapat dengannya. Dan padaMu Ilahi, aku memohon agar Kau jadikan hatiku ini celupan Al-Furqan agar aku dapat memisahkan yang Haq dan Batil di alam maya mahupun di alam nyata, dan menjadi cahaya sewaktu aku berada di alam perkuburan nanti dan alam akhirat sana. Dan aku pinta pada ikhwah dan sahabat sekalian agar mendoakan agar aku tsabat diJalanNya sehingga aku menghelakan nafas terakhirku. Amiin.

No comments: