. dEmi Masa

Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati
supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(Al-`Asr 103:1-3)



Sunday, January 25, 2009

013 Isi Di Cuti Hari

Alhamdulillah, hari ini dah masuk lebih 3 minggu dalam tahun 2009. Sejujurnya...dari hari pertama sekolah sampailah hari Jumaat lepas, input yang dapat dari sekolah amat banyak. Apatah lagi kerja sekolah yang cikgu-cikgu bagi. Banyak tak terkata. Nak rasa tertekan pun ade. Tapi aku buat tak hirau je. Tak nak pikir tekanan. Nanti memang tertekan. Cuma lebih menyusahkan, sekolah dah melaksanakan sistem baru. Sistem de`Merit. Pernah dengar? Sistem ni kebanyakkannya digunakan hanya di sekolah-sekolah tertentu. Apa yang susah? Susah dan menyusahkan. Setiap pelajar akan menerima 500 mata. Kalau langgar peraturan siket mahupun banyak...pihak sekolah akan de`Merit markah. Maknanya, potong markah yang diberi. Apa yang pastinya, takde tambah-tambah. Pelik an?? Ade jugak sekolah lain yang pakai sistem ni. Tapi, ade je topup(tambah) merit. Tapi sekolah aku takde. Jadi, kerja sekolah kenelah buat.Bila cikgu bagi kerje sekolah...mesti cikgu ugut pasal Merit. Huhu...best nye! Inilah kehidupan seorang pelajar di sekolah yang berasrama. Kalau de lagi minggu yang sekolah bagi balik umah, Insya`Allah aku tambah citer asrama yang best-best plak. Duduk kat asrama payah nak bukak internet. Tuu pun ade la seteng-seteng pengawas yang dapat bukak. Aku? Tak! Aku bukan pengawas. Bila balik umah baru dapat duk depan PC...Tuu je...Wsalam.

No comments: