. dEmi Masa

Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati
supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(Al-`Asr 103:1-3)



Pages

Wednesday, December 31, 2008

012 Azam dan Cita-cita

Patutnya pasang azam sebelum masuk 1430H. Dah pasang dah pon...cuma x posted kat blog lagi. Ingatkan nak selit jee azam kat tajuk Cinta dan Hijrah...tapi cam x sesuai plak. Tapi bile dipikir2kan balik...perlu ke tayang azam kite kt orang laen?? ann?? Bagi aku Ok jee. Sebab yang utama:

  1. bila sesuatu azam tuu kita rasa malas sangat nak laksanakan atau pun nak mencapainya...kita mesty teringat balik ape yg kita dah bagi tau kt sume orang...bahawa kita nak bersungguh-sungguh ntuk mencapainya...walau apa jua rintangan dan dugaan yang berlaku.
  2. azam yang kita tayang tuu nanti boleh jadi azam tambahan kat orang laen.
  3. nanti akan memperoleh semangat yang penuh berkobar-kobar dalam bersama mengejar azam dan cita-cita...
MySpaceBoleh pakai kowt sebab-sebab tuu. Mungkin kalau de sesape nak tambah atau nak bangkang boleh jee.

Memandangkan 1430H dengan 2009M saing-saing jee...mesty azam ngan cita-cita pon DOUBLE ADVANCE. Semangat pon takyah cakap la. Membara-bara pnye!!

Cakap pasal 2009M...InsyaAllah, 2009 taun terakhir aku di alam persekolahan. Sebab taun 2009 nie aku akan ambek SPM. Sejuk er!
MySpace*Mcm best plak pakai cartoon emosi nie...ceria sket blog!!

Hah! Berikut adalah azam ku ntuk taun 2009:

  1. Sebelum tido...aku nak gosok gigi ngan ambek air sembahyang. *Nie salah satu tips nak senang bagun subuh or tahajjud.
  2. Sebagai pelajar asrama yang baek...aku nak streka baju sebelum msuk tido.(huhu)
  3. Tak tido time lepas sembahyang subuh kecuali tido time pkul 12tgh hari.
  4. Prep Petang : nak cube sedaya upaya ntuk siap kan kerje skolah yg cikgu bagi time waktu persekolahan.*sbb...time prep petang, aku slalu belajar kat dorm. tuu pun kejap jee...pastu...ZZzzMySpace
  5. Prep Malam : Time ntuk study balik pe yang cikgu dah ajar & Get ready ntuk subjek yang akan dipelajari esok.*sebab...time prep malam pulak...MySpace
  6. Berkata Abu Hurairah ra :“ Sudah wasiat padaku kekasihku yakni Nabi SAW dengan 3 perkara; Supaya saya berpuasa tiga hari tiap-tiap bulan; Supaya saya mengerjakan Shalat Dhuha; Supaya saya mengerjakan Shalat witir sebelum tidur tiap-tiap malam.” (HR Bukhari dan Muslim)*3 perkara tersebut.
  7. Tak nak suka marah-marah.MySpaceMySpace
  8. Tak nak pinjam-pinjam barang orang lagi dah.MySpace
  9. Jaga barang sendiri seelok-eloknya.
  10. Blajar kerana Allah, bukan kerana peperiksaan.
  11. Nak baiki tulisan.
  12. Lastly...clik kat sini!
Sebenarnye...de banyak lagi. Tapi...aku rase...nie je kowt yg bleh ditayang. Bersama kita menjadikan tahun 1430H ngan 2009M nie lebih baek dari taun yg sebelum-sebelumnya.

No comments: