. dEmi Masa

Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati
supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(Al-`Asr 103:1-3)



Tuesday, December 16, 2008

009 Ayat Cinta

Sebenarnya, aku teringin sangat nak sentuh pasal hasil karya seorang novalis Indonesia yang bernama Habiburrahman El Shirazy. Kenal tak? Mesti kenal nye. Kalau belum berkesempatan untuk kenal klik je nama beliau. Antara novel yang telah Habiburrahman El Shirazy hasilkan:





  • Ayat-ayat Cinta
  • Di Atas Sejadah Cinta
  • Ketika Cinta Berbuah Surga
  • Pudarnya Pesona Cleopatra
  • Ketika Cinta Bertasbih
  • Dalam Mihrab Cinta







Sebenarnya bukan tuu je, tapi banyak lagi. Tapi novel-novel
Habiburrahman El Shirazy yang aku dah bace baru 2. Ayat-ayat Cinta ngan Pudarnya Pesona Cleopatra. Dua-dua novel ur best!! SERIUS!! Insya Allah time bukak sekolah 2009 nanti aku berkesempatan pinjam member nye novel yang betajuk Ketika Cinta Bertasbih. Novel tuu da la ada 2 jilid. Kene mengatur masa kalau nak abeskan 2 jilid tuu, sebab taun depan nak pikir SPM lagi. "DOA AGAR DIPERMUDAHKAN SEGALA URUSANKU YA"

Mesti ada yang tertanya-tanya. Eh! Peliknya! Budak laki zaman sekarang pun suke layan novel?? Jangan tak tau...ramai lagi member aku and orang laki laen suka layan novel. "BETUL TAK KAUM ADAM??" Yang nak kasiq aku pinjam novel
Ketika Cinta Bertasbih tu pun laki gak. "Thanks Afzal! nanti akue kasiq ko pinjam Pudarnya Pesona Cleopatra plak!"

Apa yang aku nak tumpukan kat sini pasal Novel Ayat-ayat Cinta. Novel nilah yang membuatkan aku mula suka membaca novel selain novel yang ada dalam P&P sekolah. Tu pun hasil pemberian hadiah ulangtahun kelahiranku daripada KELUARGAKU...LUV MY FAMILY SO MUCH!! Novel ni dah ramai dah orang beli. And dah pun dijadikan filem. yang aku pasti...mesti dah ramai tengok ni, Apatah lagi bila ditayangkan kat TV3 (Malaysia)(masa Raya Aidilfitri lepas, kalau tak silap).

Sebenarnya, bagiku, massage yang cuba disampaikan
Habiburrahman El Shirazy dalam novel Ayat-ayat Cinta memang tak dipenuhi filem yang telah dihasilkan, meskipun jalan cerita tu sama. Ntahla. Mungkin aku sorang je kot yang berpendapat cam ni. Nilai-nilai keIslaman yang disampaikan Habiburrahman El Shirazy dalam novel tu terlalu banyak. Satu contoh yang aku paling suka Fahri dan teman sebiliknya ber'TADABBUR AL-QURAN' bersama.

Terdapat gak beberapa adengan yang menarik yang ade dalam novel, seperti...Mimpi Fahri bertemu Sahabat Nabi, mimpi Maria bertemu Mariam. Dua adengan ni ada kisah menarik disebaliknya. Dan yang terutamanya adengan APA YANG DIMAKSUDKAN DENGAN AYAT-AYAT CINTA. Kalau korang tengok filem...mesti korang tak tau adengan mana satu yang menunjukan apa maksud sebenar AYAT-AYAT CINTA. Kalau korang nak tau apa yang dimaksudkan dengan AYAT-AYAT CINTA klik je kat sini. Tapi kenelah luangkan masa sket.

Sebenarnya, post ni, tak lain tak bukan, hanyalah untuk mempromot novel yang best ni kepada sesiapa yang belum membacanya lagi.SO TUNGGU APA LAGI??!!



2 comments:

apath said...

salam..
post yg menarik..
rupenyer banyak jgk buku tulisan kang Abik..

akak setuju dgn akie..
"ayat2 cinta" yang digambarkan dalam novel tak tak disampaikan dengan baik dalam filemnya..terutamanya pd watak maria dan aisha..


harap2 filem "ketika cinta bertasbih" lebih islami..:)

syabab-istisyhad-perinduCintaNya- said...

haah btul ur...sokong2...