. dEmi Masa

Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati
supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(Al-`Asr 103:1-3)



Pages

Wednesday, December 24, 2008

010 Bicara Kecil Si Hati

Pedih rasanya apabila aku meniti setiap kehidupan orang yang terdekat dan orang yang aku kenali. Dunia ini bagaikan segala-galanya bagi mereka. Mereka bagaikan tidak mempedulikan keredhaan Allah. Apa yang mereka inginkan, semuanya mereka cekup tanpa menoleh kiri dan kanan. Mereka memandang baik segala perbuatan yang mereka lakukan. Bahkan mereka terus dan terus melakukannya.

Firman Allah Taala...
...Dan syaitan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah)...(29:38)

Inilah hakikatnya. Bisikan dan hasutan syaitan menjadikan mereka memandang baik perbuatan mereka. Padahal perbuatan mereka itu menimbulkan kemurkaan Allah.

Firman Allah lagi dalam surah Al-Baqarah...
...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.(2:216)

Aku benar-benar ingin mereka sedar atas segala perbuatan mereka. Tapi, apakan daya. Aku ini hanyalah seorang syabab. Syabab yang masih menagih ilmu. Syabab yang masih lagi mengutip pengalaman. Tetapi impian ku itu tengah membara dalam setiap aliran darahku. Dan aku berharap agar ianya terus membara dan terus membara. Kerana aku yakin seyakin-yakinnya bahawa suatu hari nanti aku pasti dapat lakukannya...InsyaAllah!

Dan aku menuang sepenuh harapan agar bicara kecil ini menjadi sebahagian daripada bicara cintaku padaMu, Ya Allah.

2 comments:

sketsa sebuah perjuangan said...

bismiLlahirrahmanirrahim........

Tulisan yang dkarang ini benar benar menjiwai diri saya. Apa yang saya alami ternyata serupa dengan apa yang saudara alami.
Mudah mudahan kita diberi taufik dan hidayah oleh ALlah, sama sama mara terus ke hadapan dalam mencari ilmu

Unknown said...

[nik]syukran bnyk2...ayuh!!