. dEmi Masa

Demi masa.Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati
supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
(Al-`Asr 103:1-3)



Pages

Saturday, May 2, 2009

017 Photography

To the calon spm
spm da nak dekat!!
Baca blog baca gak.
Jangan sampai buku pun x pandang.
Takut jadik macam tuan nye blog.
Saje je bawak buku banyak-banyak balik rumah.
Pastu satu bende tak buat
Memang selalunya macam tuu.
Konon nak belajar...hmmm...harapan!
Nasihat sikit~

Dulu memang camtu...InsyaAllah aku akan berubah. Doa-doakan ya. Kerja sekolah cikgu bagi bnyak uh. Subjek BI. Cikgu nasihat kat budak yang buat Eksplorasi Alam Kerjaya untuk sekolah..."There is no kerjaya WITHOUT BERJAYA". Siapa suruh buat Eksplorasi Alam Kejadah tu sampai tak masuk kelas. Memang pedas kalau siapa yang makan cili tadi. And...kerja sekolah yang dia bagi kena siapkan gak walau apa cara pun.

Masuk cerita pasal
photography. Bidang photography ni aku baru je minat taun ni. Dulu bila aku snap gambar sesuatu rasa macam biasa je. Dulu...ayah aku pernah buat satu projek tentang photography...habis semua sampah merata-rata yang 'masyarakat yang tak bertaggungjawab' buang ayah aku snap. Dekat public phone la, kat bangku la, kat lantai la, macam-macam. Projek yang perlu ayah aku siapkan. Ape yang aku nampak...sampah. Tak lebih dan tak kurang dari tuu.

Bila usia dah melanjut, fikiran pun bertambah matang. Satu hari, pergi satu
camping trip yang ada aktiviti mendaki gunung, meredah hutan, menghayati KEBESARAN DAN KEINDAHAN CIPTAAN ALLAH. SUBHANALLAH...Cantiknya ciptaan-Nya...

"Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka..."
(Al-`Imran:191)

...masa tu ada tersempak dengan tiga orang pelancong dari luar negara. Dua orang dewasa bersama seorang remaja. Semua lelaki. Semua ada kemera masing-masing. Saiz kemera...lebih besar daripada tapak tangan. Best!! Saat itulah baru aku tertarik dalam bidang photography ni. Bila fikir balik, pemandangan yang kita hayati di mana-mana sekalipun tak akan terukir dalam fikiran seperti mana yang kita lihat. Konkulasinya, kalau tangkap gambar pemandangan indah ciptaan Allah, dapat merakamkan keindahan pemandangan and dapat ingat balik kenangan itu meskipun tidak berada di tempat tersebut. Berbelit-belit ayat nih.

Sejak akhir-akhir ni...aku selalu mendekatkan diri dengan bidang photography. Eksplorasi Alam Kerjaya. Majlis pertunangan abang sulung. Berjalan-jalan dengan *usrah tercinta. Nanti lepas habis spm...sementara tunggu result, nak kumpul duit nak beli kemera.

Berkait pulak dengan projek yang ayah aku buat tu...baru aku tau kenapa ayah aku kene tangkap gambar sampah.
Lecture ayah aku nak tengok dari sudut mana yang ayah aku pilih untuk tangkap gambar, walaupun gambar sampah. Pendapat jee. (",)

*usrah (bahasa arab) bermaksud keluarga

1 comment:

Anonymous said...

bidang photography ni best gle kalau kau teroka betul betul.
mcm yg kau amek pic bunge arituh. cantek.
ade bakat gak kau.
sbb photogrphy ni seni. kreativiti. bagus.
anyway. camere besar tuh org xpggl cmere :P
its call dslr. kau tau an. ak pggl slr je. afta spm jum beli!
-.-